mar. oct. 06, 2015 2:59 pm
Nouchette,
La prise de poids avec le Jakafi vient des témoignages nombreux que j'ai lus sur le forum US. Mais je n'ai pas souvenir d'avoir lu un papier là-dessus. Et comme je l'ai dit plus haut, le Jakafi est prescrit à des patients atteints de MF (principalement), avec une grosse rate. L'un des effets du Jakafi étant souvent la diminution de la rate, donc plus d'espace pour l'estomac et parallèllement une amélioration/disparition d'autres symptômes...Tout cela conjugué, il est me semble-t-il logique que l'on prenne du poids au début (j'ai eu la même expérience avec l'hydréa, j'avais perdu 5 kg à cause de la MV et la splénomégalie, que j'ai repris en 6 mois ensuite).
Il n'est pas clair si la prise de poids est continue (donc due au médicament, comme avec la cortisone) ou si elle n'est due comme je l'ai expliqué à la diminution de la splénomégalie. En tout cas, les hémato devraient maintenant le savoir et prévenir les patients.
Une référence récente :
"
Expert Rev Hematol. 2015 Oct;8(5):551-553. Epub 2015 Aug 6.
The use of JAK inhibitors for low-risk myelofibrosis
Alimam S1, McLornan D, Harrison C.
1a Department of Haematology, Guys & St Thomas' Hospitals NHS Foundation Trust, Guy's Hospital, Great Maze Pond, SE1 9RT London, UK.
Myelofibrosis is a heterogeneous disorder, which, although sometimes asymptomatic in the early stages, is frequently associated with debilitating constitutional symptoms, poor quality of life and high degree of morbidity as the disease progresses. Ruxolitinib, a JAK1/2-inhibitor, has transformed the management of many patients by reducing disease-related symptoms and splenomegaly in intermediate-2 and high-risk patients. As demonstrated by the COMFORT studies, unprecedented clinical benefit can be gained by some patients on ruxolitinib; however, this is not without potential adverse effects, notably cytopenias, weight-gain and an increased risk of opportunistic infections. No other JAK inhibitors are currently approved for myelofibrosis. Moreover, long-term effects of JAK-inhibitor agents, such as ruxolitinib, remain unknown. Consequently, the use of ruxolitinib in the low-risk patient, in the absence of high symptom burden remains controversial and requires further randomized clinical trials. In such patients, an individualised approach should be adopted, balancing likely clinical benefit with the potential side-effect profile.
PMID: 26343888 [PubMed - as supplied by publisher]
"
Cordialement,
Anne, 55 ans
Myélofibrose post Vaquez 2013, Vaquez 2004, Jakafi 2x10 mcg, Pégasys 90 µg/2x par mois+ aspirine...du sport et des éclats de rire